Metody i obszary marketingu B2B
Skuteczny marketing B2B to połączenie dobrze opracowanej strategii, wiedzy i doświadczenia z zakresu sprzedaży B2B oraz narzędzi i mechanizmów nowoczesnego marketingu umiejętnie dopasowanych do specyfiki sprzedaży w B2B.
Możliwe formy współpracy:
Korzyści dla Ciebie i Twojej firmy
Jak to (z)robimy?
Jak widzisz możliwości nowoczesnego marketingu są ogromne, a scenariuszy bardzo wiele. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie różnic między mechanizmami w marketing B2B i B2C. Wykorzystujemy podobne a często nawet te same narzędzia ale strategia i sposób ich wykorzystania różnią się diametralnie. Z doświadczenia wiem, że gotowe schematy w marketingu nie działają, a już na pewno nie w B2B. Nie zadziałają też techniki sprawdzone w branżach B2C.
Marketing B2B to nie spektakularne i szybkie kampanie, ale długa i mozolna praca wg planu i strategii. Dobra wiadomość jest taka, że efekty i korzyści są zazwyczaj długofalowe.
Dodatkowo, każda firma ma inne sposoby dotarcia do klienta wynikające ze specyfiki oferty i rynku. Dlatego uważam, że najlepsze efekty daje indywidualne przygotowanie strategii marketingowej, zgodnej z modelem biznesowym firmy, a później jej sukcesywne wdrażanie, analizowanie i usprawnianie (tak w dużym uproszczeniu).
By tak się stało potrzebna jest współpraca i zaangażowanie obu stron, celowo więc piszę w tytule, że zrobimy a nie zrobię.
Wszystko zaczyna się od „bilansu otwarcia” podczas którego:
- poznaję cele firmy, ofertę oraz rynek a także istniejące procesy i metody sprzedaży
- poznaję a często od nowa wspólnie definiujemy grupy docelowe
- tworzymy zarys i określamy kierunki działań marketingowych, przedstawiam możliwości, wybieramy model współpracy
Ten etap pozwala poznać się obu stronom i upewnić się po prostu czy jest nam po drodze. Efektem tego etapu jest decyzja o współpracy i obopólna akceptacja przyjętych wytycznych i kierunków.
Kolejny etap – zaczynamy współpracę operacyjną w zależności od przyjętego modelu.
Dopracowujemy lub tworzymy strategię marketingową ściśle powiązaną ze strategią sprzedażową w firmie. Definicja segmentów rynku, opracowanie Buyer Persony, wypracowanie wartości/wyróżników oferty firmy itd.
Dobieram narzędzie i formy działania, zgodne ze strategią, celami i wypracowaną grupą docelową. Nie ma gotowych 100% modeli sukcesu, dlatego swoją pracę opieram na schemacie:
- badanie i analiza
- strategia i procesy
- sukcesywne wdrażanie
- mierzenie i testowanie
- optymalizacja i szukanie kolejnych pomysłów
Doradzam lub wspieram działania firmy lub przejmuję w 100% obsługę marketingową firmy.
Ponad 20 lat pracy sprzedażowej w B2B daje mi pełny obraz realiów i potrzeb sprzedaży w firmach oraz relacji klient-handlowiec. Zaś ostatnie 5 lat doświadczenia marketingowego daje mi przegląd narzędzi, technik oraz pomysłów. Uważam, że w modelu B2B, gdzie procesy decyzyjne trwają miesiącami i dłużej dużo lepiej sprawdza się model inbound marketingu niż agresywne kampanie reklamowe.
Gadam ludzkim głosem, tam gdzie trzeba tłumaczę i wyjaśniam mechanizmy współczesnego marketingu, które ciągle się zmieniają i rozwijają. Połowa moich klientów to firmy, które zaczynały od zera cyfrowy marketing i poważną obecność w sieci.
Czuję odpowiedzialność za każdy biznes więc unikam schematów i współpracy „na ilość”. Nie obiecuję spektakularnych wyników, ale systematyczny progres i wzrost wyników sprzedażowych.
Zobacz co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić
Zapraszam do kontaktu
Masz pytania dotyczące marketingu B2B? Zobaczmy czy mogę Ci pomóc.