Jak zacząć marketing B2B – elementy i obszary dobrego startu
Najtrudniejszy jest zawsze ten PIERWSZY KROK. Mark Twain często powtarzał: „by coś osiągnąć, trzeba zacząć to robić”. Ja dodałbym jeszcze, że każda droga do mety prowadzi przez START. Pomagam zrobić ten pierwszy krok a potem każdy kolejny.
Możliwe formy współpracy:
Korzyści dla Ciebie i Twojej firmy
Jak to (z)robimy?
Wiem z doświadczenia jak trudno jest zacząć duży projekt w firmie (a takim jest wdrożenie marketingu) a później konsekwentnie realizować przyjęte założenia.
Jeszcze trudniej jest wybrać koncepcję i strategię, nie mając wiedzy i pełnych kompetencji. Internet jest pełen koncepcji i pomysłów i trudno się połapać w tym gąszczu informacji i często sprzecznych komunikatów. Dodatkowo, bez przerwy trafiają do Ciebie oferty z idealnymi rozwiązaniami, wszystkie „dopasowane do potrzeb klienta” itd. Jak pytasz znajomych przedsiębiorców to zapewne każdy z nich ma inne zdanie i każdy korzysta z innych rozwiązań.
Dlatego jednym z elementów mojej oferty dla firm B2B jest program Łatwy Start, który wychodzi naprzeciw potrzebom firm, które dopiero szukają pomysłu na marketing i wykorzystanie Internetu do promocji i rozwoju swojego biznesu. Tutaj warto zaznaczyć że w przypadku biznesu B2B marketing nie zastąpi dotychczasowych metod działania firmy ale może go świetnie uzupełnić o nowy bardzo rozwojowy obszar, jakim niewątpliwie jest Internet i technologie z nim związane.
Jeśli przejrzałeś nawet pobieżnie moją ofertę oraz powyższe elementy Łatwego Startu to widzisz że możliwości nowoczesnego marketingu są ogromne, a scenariuszy bardzo wiele. Kluczem do wdrożenia marketingu w firmie jest zrozumienie różnic między mechanizmami w marketing B2B i B2C. Wykorzystujemy podobne a często nawet te same narzędzia ale strategia i sposób ich wykorzystania różnią się diametralnie. Z doświadczenia wiem, że gotowe schematy w marketingu nie działają, a już na pewno nie w B2B. Na bank nie zadziałają też techniki stosowane w branżach B2C.
Byłbym nieodpowiedzialny i mało wiarygodny gdybym obiecywał tutaj spektakularne wzrosty procentowe czy konkretne kwoty zwrotu. Tak to nie działa i nie wierz w takie obietnice. To nie znaczy że nie da się przewidzieć efektów, ale jest bardzo wiele czynników zależnych i prawie zawsze mało (precyzyjnych) danych na początku. Natomiast nowoczesny marketing daje olbrzymie możliwości mierzenia działań, zbierania danych i informacji a to powoduje że z czasem staje się on coraz bardziej skuteczny i coraz bardziej przewidywalny.
Marketing B2B to nie spektakularne i szybkie kampanie, ale długa i mozolna praca wg planu i strategii. Jak widać powyżej, zanim pojawią się efekty, a nawet zanim zaczniemy jakiekolwiek aktywności w sieci jest wiele rzeczy i ćwiczeń do zrobienia i przemyślenia. Wiele z nich musisz zrobić Ty lub możemy zrobić wspólnie, dlatego celowo piszę w nagłówku, że zrobimy a nie zrobię.
Dobra wiadomość jest taka, że efekty i korzyści tej pracy początkowej są zazwyczaj długofalowe i procentują przez długi czas. Druga dobra wiadomość jest taka że możesz wykorzystać moją wiedzę i doświadczenie, pomogę ogarnąć zadania, podpowiem jak się do nich zabrać, pomogę zrobić większość ćwiczeń i dopilnuję by zebrane dane i informacje były odpowiednio skatalogowane i opracowane (żadnych grubych raportów i ksiąg, proste i czytelne arkusze, checklisty itp.) a następnie dobrze wykorzystane. Wszystko po to by start marketingu i wejście do świata cyfrowego w Twojej firmie było w miarę łatwe i przede wszystkim skuteczne.
Trzecia dobra wiadomość jest taka, że w sektorze B2B nadal jest mało firm, które mają to już za sobą, a jeszcze mniej takich które zrobiły to dobrze i robią dobry marketing B2B, więc im wcześniej zrobisz pierwszy krok tym więcej możesz ugrać na swoim rynku.
Zamiast rozpisywania w tym miejscu poszczególnych etapów w Łatwym Starcie i rysowania rozległych diagramów proponuję skorzystać z usługi bezpłatnej konsultacji, w ramach której podczas 15-minutowej rozmowy telefonicznej (bez jakichkolwiek zobowiązań) opowiem jak mogło by to wyglądać w Twojej firmie lub odpowiem na dowolne pytania związane z marketingiem B2B. Trzeba pamiętać że na tym etapie może to być jedynie zarys ogólny obrazu wykorzystania marketingu w Twojej firmie.
Ponad 20 lat pracy sprzedażowej w B2B daje mi pełny obraz realiów i potrzeb sprzedaży w firmach. Zaś ostatnie 5 lat doświadczenia marketingowego daje mi przegląd narzędzi, technik oraz pomysłów. Uważam, że w modelu B2B, gdzie procesy decyzyjne trwają miesiącami i dłużej dużo lepiej sprawdza się model inbound marketingu budowany etapami niż agresywne kampanie reklamowe.
Gadam ludzkim głosem, tam gdzie trzeba tłumaczę i wyjaśniam mechanizmy współczesnego marketingu, które ciągle się zmieniają i rozwijają. Połowa moich klientów to firmy, które zaczynały od zera cyfrowy marketing i poważną obecność w sieci.
Czuję odpowiedzialność za każdy biznes więc nie ma u mnie schematów i współpracy „na ilość”. Nie obiecuję spektakularnych wyników, ale systematyczny progres i wzrost wyników sprzedażowych. Mocno też podkreślam że w marketing B2B sprawdza się stara domena że „do tanga trzeba dwojga”, więc bez wyraźnej deklaracji współpracy klienta (dostępu do jego wiedzy np. o klientach, rynku) nie widzę szans na wspólny sukces i owocną współpracę.
Zobacz co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić
Zapraszam do kontaktu
Masz pytania dotyczące marketingu B2B? Zobaczmy czy mogę Ci pomóc.