Dlaczego strona firmowa www jest tak ważna w dzisiejszym biznesie? Jakie zadania powinna spełniać strona firmowa (a jakich nie)? Co powoduje że klienci omijają Twoją stronę lub z niej uciekają? Co trzeba sprawdzać i robić regularnie na stronie i jak dbać o nią? ok. 18 min czytania Dodatkowo prezent do pobrania na końcu artykułu.
„Jak Cię widzą tak Cię piszą”
Stara prawda ludowa, która idealnie oddaje obraz tego jak postrzegany jesteś w sieci, czyli w miejscu które stało się podstawowym źródłem informacji niemalże o wszystkim.
Nie inaczej jest w sferze biznesu, tutaj również Internet stał się podstawowym źródłem informacji oraz opinii. Tak więc czy to Ci się podoba, czy nie, musisz wiedzieć, że regularnie Cię sprawdzają. Musisz zatem być na to przygotowany i musisz zadbać o swój wizerunek w sieci.
Zacznij od swojej strony firmowej. I chociaż nie jest ona już jedynym źródłem informacji o Tobie w sieci, to bez wątpienia nadal jest najważniejszym i takim na które masz największy wpływ Ty sam.
Dlatego tak ważne jest byś zadbał o swoją stronę firmową i dbał o nią nieustannie.
W dalszej części podpowiem na co zwracać uwagę, dołączyłem również prostą checklistę, w której znajdziesz najważniejsze obszary o które trzeba dbać regularnie na swojej stronie firmowej.
Bez względu na formę biznesu (z bardzo małymi wyjątkami) strona www jest fundamentem marketingu i komunikacji z klientem.
Strony firmowe są też kapitalnym narzędziem do informowania rynku o sobie, o swojej ofercie i o tym co mamy do zaproponowania innym. Nie powiem że darmowym, bo jak zaraz pokażę, dobrze działająca i skuteczna strona wymaga nakładów, ale na pewno znacznie tańszym narzędziem dotarcia do rynku niż wszelkie inne formy.
By docenić wartość strony czy ogólniej Internetu, spróbuj sobie wyobrazić, że …ich nie ma i pomyśl o ile trudniej by Ci było prowadzić biznes bez technologii internetowych.
Strona firmowa podstawowym źródłem informacji o Twoim biznesie
Wg różnych źródeł od 75% nawet do ponad 90% klientów deklaruje Internet jako podstawowe źródło informacji.
Aż 88% klientów sprawdza firmę w sieci przed podjęciem decyzji (raport State of social selling Brand 24). Większość z nas deklaruje że to właśnie strony www są najbardziej wiarygodnym źródłem informacji w sieci.
Wielu klientów wyrabia sobie pierwszą opinię o firmie na podstawie wizyty na stronie firmowej, a wiemy doskonale jak ważne jest pierwsze wrażenie i jak często decyduje o kolejnych krokach klienta.
Trzeba jeszcze do tego dołożyć ewolucję samego klienta i zmiany jakie zaszły w jego sposobie edukowania przed zakupem. To właśnie internet stał się jego podstawowym źródłem informacji o produktach, usługach itp.
Strona www jest fundamentem do większości działań marketingowych, które prawie wszystkie firmy systematycznie przenoszą do sieci ze względu na dostępność i popularność Internetu oraz skuteczność takich działań.
Jakie zadania powinna spełniać strona firmowa?
1 Rzetelnie informować klientów o firmie
MUSISZ zatem dbać i regularnie sprawdzać, czy wszystkie informacje na Twojej stronie są aktualne, szczególnie te kontaktowe i te związane z aktualną ofertą. Warto też sprawdzać regularnie poprawne i efektywne działanie wszelkich formularzy kontaktowych umieszczonych na stronie. Z naciskiem na efektywne tzn. czy spełniają swoje zadanie. Czyli czy pomagają w kontaktach czy wręcz odwrotnie, powodują że ludzie uciekają ze strony bo np. są zbyt natarczywe lub zbyt skomplikowane.
MUSISZ na bieżąco sprawdzać i aktualizować opisy oferty pod kątem informacji dla klienta, ich atrakcyjności i przydatności. O tym jak ważne są opisy i w ogóle treści na stronie np. pod kątem wyszukiwania i pozycjonowania przeczytasz w innym wpisie poświęconym treściom.
2 pomagać w kontaktach z firmą i jednocześnie zbierać kontakty z rynku
MUSISZ mieć dobrze przygotowaną i zawsze aktualną stronę z kontaktami, która pomaga i ułatwia kontakt z firmą, a nie komplikuje i dezinformuje.
PAMIĘTAJ o tych, którzy zaglądają na stronę z urządzeń mobilnych, a jak już nieraz wspominałem to ponad połowa odwiedzających Twoją stronę.
Dodatkowo w każdej sekcji ofertowej (jeśli jest rozbudowana) warto mieć umieszczony mechanizm szybkiego kontaktu w postaci klawisza lub linka. Najlepiej do dedykowanego działu lub osoby, w ostateczności do sekcji z kontaktami do firmy.
Powinieneś korzystać z formularzy kontaktowych oraz mechanizmów, które mogą zbierać podstawowe dane kontaktowe potencjalnych zainteresowanych (jak to robić skutecznie, niebawem w jednym z artykułów).
Przy okazji, PAMIĘTAJ o RODO. Wszystkie formularze muszą zawierać stosowne formuły i klauzule, zaś na stronie musisz mieć opublikowaną i dostępną „Politykę prywatności” rozbudowaną o informacje co i po co zbierasz. Oczywiście „politykę prywatności” MUSISZ mieć nawet jeśli nie zbierasz kontaktów, chociażby ze względu na wszechobecne dzisiaj „ciasteczka”. Po szczegóły odsyłam do kompetentnej osoby a przy okazji chętnie dzielącej się wiedzą. Zajrzyj na blog Wojciecha Wawrzaka
3 budować prestiż oraz wizerunek firmy
MUSISZ dopilnować by Twoja strona wyglądała schludnie i wysyłała pozytywne sygnały, zgodne z tym jak firma się pozycjonuje na rynku. Wygląd strony musi być zgodny z przekazem jaki niesie i z wizerunkiem firmy.
Nawet jeśli nie prowadzisz aktywnych działań marketingowych w Internecie to zadbaj, by Twoja strona www godnie Cię reprezentowała. Pamiętasz? Pisałem na początku że 88% deklaruje że sprawdza firmę w sieci i że strona www dla większości jest najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Dotyczy to również tych, którzy działają z polecenia, a nie z wyszukiwania w sieci, więc możesz stracić sporo punktów w oczach klienta jeśli ten zobaczy Twoją zaniedbaną, nieaktualną stronę www.
Strona firmowa MUSI wyglądać w miarę nowocześnie, czyli wygląd musi być zgodny z czasem i obecnymi trendami, a mechanizmy i nawigacja muszą być zgodna z obecnymi standardami.
Od razu po wejściu na stronę widać czy strona jest aktualna, czy też właściciel nic na niej nie robił od momentu powstania. Jeśli klient wejdzie na taką „zamrożoną w czasie” stronę od razu traci zaufanie do takiej firmy.
AKTUALNOŚĆ Twojej strony to kluczowy element. Nikt nie schyli się nawet po darmowy egzemplarz czasopisma jeśli widzi, że jest stare i „przeterminowane”, no chyba że kolekcjoner, ale nie o takich „czytelników” Ci chyba chodzi? Prawda?
4 promować firmę i ofertę ale …rozważnie i przemyślanie
Celowo ten punkt nie pojawia się na początku, ponieważ ….wcale nie jest to takie oczywiste zadanie każdej strony firmowej. Mam tutaj na myśli agresywne formy „namawiania” do zakupu czy zawarcia transakcji, szczególnie w segmencie B2B. Podkreślam agresywnej ponieważ strona jak najbardziej ma przyciągać do oferty, ale jestem zwolennikiem innych metod.
W moim przekonaniu strona firmowa powinna informować, zainteresować klienta i zwrócić jego uwagę. Natomiast kolejne etapy związane z aktywnościami sprzedażowymi powinni przejąć ludzie wykorzystując inne mechanizmy współczesnego marketingu. Ich elementem jest często strona firmowa a dokładniej jej wybrane sekcje i mechanizmy.
Agresywne komunikaty marketingowe, czy duża ilość banerów, wyskakujących pop-up-ów i wszelkich innych form „nacisku” na klienta raczej odstraszają odwiedzających, niż wspierają sprzedaż. Mówimy tutaj cały czas o segmencie B2B. Im bardziej zaawansowana i rozbudowana oferta (czyt. wymagająca rozmów, testów, procesów np. decyzyjnych itd.) tym bardziej trzeba być ostrożnym.
Jest szereg sposobów i technik promocji konkretnych produktów, również na stronie firmowej, ale to znów temat na conajmniej kilka obszernych artykułów ?. Tymczasem zachęcam do pobrania e-booka „Skuteczny marketing w sieci” gdzie przeczytasz m.in o marketingu treści, o znaczących różnicach miedzy marketingiem w sieci w segmencie B2B i B2C.
5 pomagać w dotarciu do nowych klientów
Skoro już zainwestowałeś czas i pieniądze w stronę www to warto by w pełni pracowała dla Ciebie. Mam na myśli treści. Często pewnie słyszysz, że np. w transporcie nikt nie lubi tzw. „pustych przebiegów” bo to strata pieniędzy a ciężarówka musi zarobić na siebie i na …właściciela. Podobnie jest z treściami na stronach.
Często spotkam „puste treści” czyli slogany i mało wydajne opisy, które nic nie wnoszą, a już na pewno nie pomagają w dotarciu do klienta i w pozycjonowaniu Twojej strony w wyszukiwarkach. Jak powinny wyglądać treści i o czym pisać na stronie firmowej przeczytasz m.in w artykule „Nie pisz o sobie, pisz o swoim kliencie i dla niego”
Nawiązując do porównania transportowego, często wygląda to tak, jakby wspomniana ciężarówka woziła towar bez bocznych burt i plandeki, a tym samym albo była „niedoładowana” albo gubiła połowę towaru po drodze.
Warto zainwestować w treści na stronie bo dzięki nim w pełni wykorzystasz stronę i jest to inwestycja długofalowa – w przeciwieństwie np. do reklam w Google i mediach społecznościowych.
To oczywiście nie wszystkie zadania firmowej strony www, ale myślę, że jest to wystarczająca liczba argumentów by zadbać o swoją stronę i traktować ją jako ważne narzędzie rozwoju swojego biznesu.
Skuteczna strona firmowa wymaga nieustannej atencji.
Zajmijmy się na chwilę „zaplaczem” strony www czyli tymi elementami, których nie widzi odwiedzający stronę. Ale mają istotny wpływ na to co widzi 'od frontu” i na to jak działa dobrze „naoliwiona” strona firmowa.
Na skuteczność strony firmowej wpływa również wiele elementów niewidocznych dla klienta, o których należy pamiętać i regularnie dbać. Poniżej część z nich, pewnie nie o wszystkich pamiętałem. Dodatkowo przygotowałem do pobrania checklistę, dzięki której możesz zrobić samodzielnie podstawowy przegląd swojej strony. Część elementów to oczywisty elementarz opieki nad stroną, część zaś to elementy często zapominane lub bagatelizowane.
Zadbaj o swoją domenę
Zakładam, że masz domenę zarejestrowaną na siebie lub swoją firmę, ale jeśli robiłeś to dawno lub robiła to za Ciebie agencja, upewnij się, czy jesteś właścicielem.
Pamiętaj o regularnym i terminowym płaceniu za domenę. Jeśli masz wykupioną u rzetelnego dostawcy, to zapewne jego system o to dba, by na czas odnowić ale wiadomo, strzeżonego ……
Możesz też wykupić domenę na kilka lat z góry, ale wówczas …rośnie ryzyko, że o niej zapomnisz i po kilku latach nie odnowisz na czas. Zaniedbanie tego może mieć katastrofalne skutki dla Ciebie, w postaci utraty domeny (są firmy które „polują” na domeny) a w najlepszym przypadku niedostępności przez jakiś czas.
Przy okazji. Warto również rozważyć wykupienie domeny z nazwą dla innych końcówek, jeśli zależy Ci na indywidualności w sieci. Chociaż z racji rosnącej ilości końcówek może to być trudne. Nie mniej o podstawowych takich jak np. com.pl, .org warto pomyśleć. Nie są do duże pieniądze w skali rocznej, a upraszcza mocno komunikację w sieci i troszkę też pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Skoro mowa o końcówkach domen, to namawiam do zachowania ostrożności i dokładnym zapoznaniu się z wymaganiami lub obostrzeniami przy zakupie domeny z innymi końcówkami niż powszechne. Często mają one ograniczenia lub wręcz są zastrzeżone dla wybranych grup.
Monitoring czyli badania okresowe
Zmiany „dokuczają” nam z każdej strony, częstotliwość aktualizacji oraz zmian w dzisiejszym świecie technologii jest praktycznie nie do ogarnięcia. Dotyczy to również środowiska internetowego, a może przede wszystkim środowiska sieciowego. Dlatego warto co jakiś czas (raz na kwartał) przejrzeć stronę www i sprawdzić czy wszystko działa poprawnie.
Funkcjonalność
Przejrzyj czy wszystkie formularze, automaty, rejestracje działają poprawnie. To zazwyczaj kluczowe elementy strony a jednocześnie najbardziej wrażliwe na wszelkiego rodzaju uaktualnienia i zmiany kompatybilności. Dość często tego typu elementy bazują na tzw. wtyczkach lub gotowych mechanizmach, więc każda aktualizacja (lub jej brak) mogą spowodować jakieś nieprawidłowości. Szczególnie wrażliwy obszar to zgodność z urządzeniami mobilnymi, pisałem o tym w artykule o responsywności.
Wydajność
Z tych samych powodów co powyżej, prędkość ładowania strony może ulec spowolnieniu a czas jej ładowania znacząco się wydłużyć. Jakie to może mieć skutki dla Ciebie? Oba te parametry są mocno brane pod uwagę przez Google’a przy pozycjonowaniu strony. O cierpliwości klienta nawet nie wspominam.
Zbyt długie ładowanie strony to TOP3 w każdych badaniach dotyczących powodów porzucania strony i powrotu do wyników wyszukiwania. Dodatkowo Twoja strona z czasem „przybiera na wadze” bo przybywa treści i materiałów, produktów, formularzy itd. A to również ma duży wpływ na prędkość jej działania.
Dlatego warto regularnie przeprowadzać testy „wydolnościowe” Twojej witryny. Najczęściej używane narzędzia w sieci to: gtmetrix.com, Google PageSpeed czy Pingdom.
Warto podkreślić, że wyniki testów mogą się różnić w zależności od narzędzia, z wielu powodów, chociażby z powodów metodologicznych. Przy dużych i rozbudowanych stronach warto też testować poszczególne sekcje czy segmenty strony.
Jak podchodzić do wyników?
Troszkę ta jak do wyników badań lekarskich, jeśli nie ma wyraźnych odstępstw od norm to zachować spokój i zdrowy rozsądek, jeśli wyraźnie wskazują poza normy to koniecznie do specjalisty a nie grzebać samemu ?
Wygląd
Najprostsza ale wcale nie mniej ważna niż wcześniejsze to kontrola wizualna strony. Raz na jakiś czas zleć komuś lub poproś o przejrzenie całej Twojej strony na wszystkich najważniejszych przeglądarkach. Które to są? Sprawdź wspomnianą wcześniej checklistę z audytem. To samo zrób z poziomu urządzeń mobilnych. Idealnie gdyby osoba sprawdzająca korzystała z urządzeń bez „ciasteczek” Twojej strony.
Wszystkie przeglądarki oraz systemy na których zbudowane są strony www są nieustannie aktualizowane. Więc Twoja strona po takich aktualizacjach lub ich kumulacji może zmienić również wygląd. Może się też zdarzyć, że zniknie jakiś fragment, zbudowany na elemencie którego aktualizacja przestała działać.
Taki przegląd to też świetna okazja do inwentaryzacji zawartości strony pod kątem użyteczności czy aktualności treści i elementów.
Nie zadłużaj się technologicznie
Innymi słowy, pamiętaj o aktualizacjach. Jeśli masz stałą opiekę strony to zapewne usługodawca dba o wszystkie elementy systemu strony. Jeśli jednak robi to ktoś „przy okazji” czy wręcz nikt nie zagląda, to możesz się któregoś dnia obudzić z przykrym komunikatem zamiast Twojej strony.
Wszystkie porządne systemy, na których obecnie buduje się strony www mają opcję automatycznych aktualizacji i teoretycznie da się nad tym panować „bezobsługowo”, ale jak z każdym automatem jest sporo uwarunkowań i zależności. Chociażby z aktualizacją wtyczek i ich kompatybilnością z nowymi wersjami systemu.
Warto to monitorować i od czasu do czasu tam zaglądać lub poprosić fachowca o okresowy przegląd. Korzyścią może być np. zmiana wtyczki na wydajniejszą lub nowocześniejszą, czy też zastąpienie kilku jedną itd. Itd.
Zadbaj o bezpieczeństwo, Twoje i Twoich klientów
Hosting
Zwróć uwagę na to czy Twoja strona jest ulokowana w bezpiecznym miejscu u solidnego dostawcy usług hostingowych. Nie kieruj się tutaj tylko ceną ale przede wszystkim opiniami, jakością ale także dostępnością wsparcia.
Prędzej czy później i to z różnych powodów będziesz go potrzebować w postaci kompetentnych a przede wszystkim dostępnych i szybko reagujących specjalistów. Np. do instalacji niektórych narzędzi lub podniesienia poziomu zabezpieczeń itd.
Bez względu na to czy sam obsługujesz stronę, czy zlecasz na zewnątrz, zadbaj o to by:
- – mieć wszystkie dostępy do zarządzania stroną i domenami
- – mieć pełną kontrolę nad tymi dostępami
- – mieć dostęp do regularnych i PEŁNYCH kopii Twojej strony
Aktualizacje
Bezpieczeństwo strony oraz danych na niej to kolejny ważny powód by dbać o wszystkie aktualizacje oprogramowania, systemu oraz wykorzystywanych wtyczek i tym podobnych elementów na stronie.
Zabezpieczaj się
Jeśli używasz formularzy na stronie (rejestracje, kontakt, komentarze na blogu itp.), to zabezpiecz je, by uniknąć wysyłki spamu za ich pośrednictwem. Z tych samych powodów monitoruj je i sprawdzaj, czy działają sprawnie oraz czy działają ich zabezpieczenia. Najczęściej wykorzystuje się do tego reCaptchę.
SSL to już standard
Zadbaj o odpowiedni certyfikat SSL dla Twojej strony. Po pierwsze bezpieczeństwo, po drugie coraz częściej przeglądarki ostrzegają przed wchodzeniem na strony bez SSL, a za moment będzie to standardem, więc bez SSL nikt nie będzie zaglądał na Twoją stronę.
Po trzecie wreszcie, wielu użytkowników bez sugestii przeglądarki unika wejść na strony bez certyfikatu SSL (jest to widoczne w oknie adresowym wyszukiwarki po wpisaniu adresu witryny). Jeśli na początku jest https, strona posiada certyfikat SSL, jeśli jest http to strona nie posiada SSL), a już na pewno unika zostawiania swoich danych na takich stronach.
Jest kilka rodzajów certyfikatów SSL, są też nawet darmowe, czym się różnią i który wybrać? odsyłam do wpisu specjalistów.
Reasumując
Strona firmowa to obowiązkowy element każdej strategii marketingowej. To punkt wyjścia do kolejnych działań marketingowych. Jako osoba zajmująca się marketingiem sieciowym nie wyobrażam sobie pracy bez aktywnie zarządzanej strony www. Jednak samo „powieszenie” strony na niewiele się zda jeśli nie będziemy nad nią cały czas pracować na dwóch równoległych polach; od frontu i od zaplecza.
Zawartość oraz treści na stronie
Zmienia się rynek, zmienia się Twoja oferta, no i zmienia się klient oraz jego podejście, więc Twoje treści na stronie tez muszą cały czas się zmieniać. Poza tym zakładam że cały czas się rozwijasz i chcesz rozwijać Twój biznes. Chcesz zdobywać nowe obszary, chcesz być coraz bardziej konkurencyjny, więc Twoje treści na stronie również muszą być coraz lepsze. Skuteczny marketing w dobie powszechnej odporności na wszelkiego rodzaju reklamy to recepta i sposób na zdobywanie nowych klientów szczególnie w sektorze B2B. Obszernie o tym piszę w moim e-booku „Skuteczny marketing w sieci”.
Infrastruktura strony i narzędzia
Bez przerwy pojawiają się na rynku nowe narzędzia. Systemy, technologie i przede wszystkim algorytmy wyszukiwarek są nieustannie modyfikowane i aktualizowane. Chcąc nadążać za nimi, za klientem oraz chcąc wyprzedzać konkurencję, MUSISZ cały czas dbać o rozwój narzędzi i rozwiązań na Twojej stronie. MUSISZ też cały czas dbać o bezpieczeństwo usług oraz danych.
Rozwijaj i inwestuj w swoją stronę firmową bo to naprawdę się opłaca. Warto jednak zacząć od przeglądu stanu obecnego, a potem regularnych przeglądów okresowych. Jeśli chcesz to robić we własnym zakresie pomoże Ci w tym mój bonus w postaci checklisty zawierającej najważniejsze elementy przeglądu strony.