Firma, Marketing

Najczęściej odwiedzana, najbardziej niedoceniana

Jak napisać skuteczny tekst „O firmie” na stronie firmowej?

O czym pisać na stronie „O firmie”? Czego klient szuka na stronie „O firmie”? Jak nie powinny wyglądać treści w sekcji „O firmie” i o czym nie pisać na tej stronie. Jak optymalnie wykorzystać stronę „O nas”? Jak zdobyć zaufanie klienta i przekonać go do siebie? – ok. 10 minut czytania

Jest takie miejsce (a przynajmniej powinno być) na każdej stronie firmowej, które jest mocno niedoceniane, a często wręcz zaniedbane. Tymczasem jest to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc na każdej stronie firmowej w pierwszej fazie, nazwijmy ją poznawczej. Mowa o sekcji „O firmie” lub coraz częściej „O nas” lub „O mnie”, w zależności od formy firmy.

Tutaj trafiają odwiedzający Twoją stronę, zaraz potem jak zainteresują się Twoją firmą, lub trafią na Twoją stronę zainteresowani jakąś treścią. Wiesz już z mojego wcześniejszego wpisu, że strona firmowa jest uznawana przez Internautów za jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o firmie. A jak myślisz? Które miejsca odwiedza w pierwszej kolejności?

Gdybyśmy przyjęli ranking najczęściej klikanych elementów z głównego menu na stronach firmowych, to dwa pierwsze miejsca zarezerwowane są dla sekcji „OFERTA” oraz właśnie „O FIRMIE”.
O ile nikt nie ma wątpliwości co do ważności roli, zakładki „OFERTA” na stronie firmowej, o tyle ta druga często jest traktowana jak piąte koło u wozu. Jako „coś” co wszyscy mają, więc niech jest.

Panuje nadal dość powszechna opinia, że jest to takie miejsce, którego nikt nie czyta, co gorsza ten mit jest również często rozpowszechniany przez dostawców i projektantów stron www.

Sam byłem kiedyś świadkiem rozmowy kiedy naprawdę duża renomowana firma zajmująca się projektowaniem stron www zasugerowała klientowi że, cytuję z pamięci „sekcja o firmie musi być bo wszyscy to mają ale nie zawracajmy sobie nią głowy bo i tak nikt tam nie zagląda, mamy gotowe formułki i coś tam wstawimy STANDARDOWEGO”.

Nigdy nie daj się wpędzić w taką pułapkę. To jest duży błąd, który może Cię wiele kosztować.

„Jesteśmy prężną firmą z wieloletnim doświadczeniem na rynku. Dostarczamy nowoczesne i kompleksowe rozwiązania bazujące na światowych, innowacyjnych technologiach. Mam ofertę skierowaną do szerokiego rynku, jednakże dopasowaną do indywidualnych potrzeb każdego klienta. Oferujemy najwyższą jakość, konkurencyjne ceny i gwarantujemy pełną satysfakcję z naszych rozwiązań, które zapewnią dynamiczny rozwój.”

Brzmi znajomo? Ile razy czytałeś taki tekst? A może sam masz na stronie taki lub bardzo podobny? Nic nadzwyczajnego, bo setki stron w dalszym ciągu mają takie lub bardzo podobne treści w opisie swojej firmy.

Tymczasem potencjalny klient szuka tutaj kluczowych informacji, które wpłyną na jego dalsze decyzje. Wchodząc na stronę „O FIRMIE” wstępnie zainteresowany klient/czytelnik szuka odpowiedzi na wiele nurtujących go pytań. Zaś odpowiedzi na te pytania mają kluczowy wpływ na jego opinię o firmie oraz jego dalsze decyzje. Zanim jednak o tych pytaniach, warto być świadomym:

Kto zagląda do sekcji „O nas”?

Potencjalni przyszli klienci

Z punktu widzenia założeń strony firmowej to kluczowa dla Ciebie grupa odwiedzających i przygotowując treści powinieneś na tej grupie się skupić. Na ich potrzebach oraz pytaniach i wątpliwościach.

Kandydaci i potencjalni pracownicy

Musisz pamiętać o tej grupie jeśli Twoja firma się rozwija. To miejsce jest częstym źródłem informacji o Tobie jako o pracodawcy. Zadbaj o informacje oraz wizerunek, które będą przyciągać kandydatów.

Twoja konkurencja

Pamiętaj, że jest to także źródło informacji o Tobie dla Twojej konkurencji. Musisz o tym pamiętać i mieć to na uwadze. Warto więc się pokazać, ale nie koniecznie odkrywać wszystkie karty.

Potencjalni inwestorzy oraz partnerzy biznesowi.

To również często jedno z pierwszych źródeł informacji dla firm lub inwestorów zainteresowanych współpracą z Twoją firmą. Warto o tym pamiętać. Nikt oczywiście nie podejmuje strategicznych decyzji na podstawie zawartości i wyglądu strony internetowej, ale może być bodźcem do zainteresowania lub wręcz przeciwnie.  Może zniechęcić lub zasiać niepewność. Może też być testem wiarygodności Twojej firmy.

Jak widzisz już samych powodów zaglądania na Twoją stronę, w tym do sekcji „O FIRMIE” jest na tyle dużo, że warto nad nią popracować a już na pewno pod żadnym pozorem nie wolno jej lekceważyć.

Wróćmy do treści i do pytań na które odpowiedzi szukają zaglądający do tej sekcji. Każda tego typu strona powinna dać odpowiedź na trzy fundamentalne pytania dotyczące Twojej firmy.

3 najwazniejsze pytania na stronę „O firmie”

1) Czym się firma zajmuje?
2) Jakie posiada kwalifikacje?
3) Jakie posiada doświadczenie?

Warto do tego dodać jeszcze dwa ważne elementy:

1) tzw. dowody społeczne czyli referencje
2) pokazać czy zasugerować te elementy które wyróżniają firmę/ofertę na tle konkurencji

Trzeba jednak pamiętać o jednej BARDZO WAŻNEJ kwestii. A mianowicie o perspektywie czytającego.
Moim zdaniem fundamentalna rzecz o której wielu piszących treści na stronę zapomina.

Bardzo często podkreślam, że zarówno oferty jak i treści dotyczące firmy powinny być pisane z perspektywy klienta. Najprościej rzecz ujmując, zamiast chwalić się, powinieneś pokazać co Twoja firma może dać potencjalnemu klientowi. Jak umiejętności i kwalifikacje Twojego zespołu pomogą potencjalnemu klientowi. Owszem jest to miejsce gdzie powinieneś się pochwalić, lub kolokwialnie mówiąc „się sprzedać” ale z odwróconej perspektywy. Spójrz na prosty przykład:
Najczęściej spotykamy takie zdania „Jesteśmy od 15 lat na rynku” lub „Jesteśmy firmą z 20 letnim doświadczeniem” i tyle, nic więcej. Często nawet nie wiadomo z jakim konkretnie doświadczeniem lub co dana firma porabiała na rynku przez te lata. Natomiast jeśli przeczyta: „Od 15 lat zajmujemy się bezpieczeństwem IT w firmach…. przez ten czas zaufało nam 150 firm„ to już zupełnie inny komunikat dla odbiorcy.

Spróbuj zatem wymienione wcześniej pytania odwrócić i dostosować do klienta. Świetnie pokazała to dr Joanna Wrycza-Bekier na swoim blogu, więc skorzystajmy z jej propozycji:

Czym się firma zajmuje

Odwróć perspektywę i opisując firmę napisz tak by odpowiedzieć na pytanie potencjalnego klienta:

W jaki sposób firma może pomóc Twojemu klientowi?

  • Jakie problemy rozwiązujesz?
  • W czym pomagasz, co zmieniasz, usprawniasz itd.
  • Jakie konkretne korzyści obiecujesz swoim klientom i w jaki sposób to robisz.

PAMIETAJ o konkretach, unikaj ogólników i utartych zwrotów typu „nasze innowacyjne rozwiązania pomogą w dynamicznym rozwoju Twojej firmy”. Zamiast takich ogólników zacznij po prostu. „Dostarczamy oprogramowanie wspierające zarządzanie czasem i zadaniami w firmie”.

Już w pierwszym zdaniu wiadomo czym się zajmujecie i które obszary zarządzania firmą wspieracie. Dalej możesz napisać np. dla jakich firm to robicie, w jaki sposób to robicie i możesz zasugerować wymierne korzyści z wprowadzenia Twoich rozwiązań.

Oprócz czystej merytoryki nie zapominaj o emocjach, które mają ogromne znaczenie przy podejmowaniu decyzji. Więc jeśli pokażesz w tych zdaniach również korzyści emocjonalne – typu bezpieczeństwo, komfort, mniej stresu itd. to na pewno zyskasz kolejnych kilka punktów w oczach czytelnika.

PAMIETAJ, że w tym miejscu strony nie masz ani dużo czasu ani miejsca więc skup się na konkretach i najważniejszym przekazie. Na szczegóły przyjdzie czas.

Staraj się też jak najbardziej zachować naturalność, sztywne i sztampowe teksty nie są już dla nikogo wiarygodne i wzbudzają raczej podejrzenie niż zaufanie. A na tym ostatnim przecież tak bardzo Ci zależy, na tym etapie zawiązywania relacji z czytelnikiem – potencjalnym klientem.

2 Jakie firma posiada kwalifikacje

Pytanie jakie pojawi się „po drugiej stronie” będzie brzmiało:

Czy dadzą radę? Czy mają wiedzę i umiejętności?

Czas na pokazanie swoich zasobów, kompetencji, umiejętności. Warto pokazać tutaj ludzi. Szczególnie jeśli w swojej filozofii firmy stawiasz na ludzi i na relacje. Jeśli Twój biznes bazuje na relacjach międzyludzkich to musisz pokazać ludzkie oblicze swojej firmy. Warto przedstawić ludzi a przynajmniej kluczowe postacie.

Pokaż to wszystko co ma wpływ na poziom Twoich kompetencji, umiejętności oraz wiedzy. Pokaż najistotniejsze „papiery” na to co robisz i w czym się specjalizuje Twoja firma. Od certyfikatów, przez kooperantów, być może inwestorów, aż po dokonania Twoich ludzi. Autorskie rozwiązania, udział w badaniach, udział w pionierskich rozwiązaniach itp. A może po prostu coś zrobiłeś jako pierwszy, lub zupełnie inaczej niż cała reszta branży. PAMIĘTJ jednak, konkurencja też czyta ?

3 Jakie firma posiada doświadczenie

Czyli ciąg dalszy rozwiewania wątpliwości potencjalnego klienta w kwestii „Czy dadzą radę” oraz kolejne istotne pytanie z perspektywy klienta:

Czy mogę im zaufać?

Możesz zacząć od tego jak doszedłeś do tego miejsca gdzie teraz jesteś. I to jest dobry moment, żeby się pochwalić wiekiem Twojej firmy. PAMIĘTAJ, żeby zaznaczyć związek tej historii z obecną ofertą Twojej firmy i wynikającym z tego Twoim doświadczeniem w konkretnej branży/specjalizacji/wiedzy itd.

To też dobry moment na kilka słów o historii Twojej firmy ale wg mnie z naciskiem na kilka słów.
Pewnie nie wszyscy się ze mną zgodzą, a szczególnie zwolennicy storytellingu, którzy twierdzą że dobra opowieść (np. o historii firmy) potrafi zainteresować i wciągnąć emocjonalnie czytelnika. Pełna zgoda, ale uważam że musi to być faktycznie dobrze napisana historia, a do tego trzeba wiedzy, praktyki i znajomości chociażby struktury dobrej opowieści. Więc albo musisz to zlecić fachowcom, albo …skupić się na kilku wartościowych i ważnych zdaniach o Twojej firmie.

PAMIĘTAJ, znów pisz z perspektywy klienta. To nie ma być hymn na cześć Twojej firmy ale informacja o Twoim doświadczeniu. O ważnych etapach rozwoju z punktu widzenia klienta i Twojej obecnej oferty. O ważnych inwestycjach oraz ważnych realizacjach.

Apropos zalet storytellingu, możesz napisać w kilku zdaniach, o tym jak zaczynałeś, skąd się wziąłeś i dlaczego tyle osiągnąłeś. Takie historie bardzo pomagają, pod warunkiem że są naturalne i „życiowe” a nie sztampowe i byle jakie. Ludzie lubią współpracować z „bratnimi duszami”, czyli ludźmi którzy mieli podobne historie, lub borykali się z podobnymi problemami.

Napisz o wizji i misji firmy ale naturalnym językiem z elementami emocjonalnymi.

To jest też dobry moment na emocje, napisz dlaczego to robisz/robicie i do czego firma dąży. Zamiast górnolotnych wizji i misji napisz naturalnym językiem co Was nakręca, dlaczego to robicie, co chcecie tym osiągnąć i dlaczego Waszym zdaniem to jest takie ważne.

Dowody społeczne – referencje

Płynnie możesz przejść do dowodów społecznych, które są kolejnym bardzo ważnym elementem budowania zaufania. Pochwal się udanymi projektami, ważnymi wdrożeniami, zadowolonymi klientami. Napisz koniecznie w jaki sposób pomogłeś klientom, co im to dało, co zmieniło. Przy czym tutaj skup się na wylistowaniu najważniejszych elementów. Po szczegóły odeślij do case study, które masz profesjonalnie przygotowane w innej sekcji strony.
To jest dobre miejsce na opinie zadowolonych klientów, wykorzystaj zebrane referencje oraz opinie Twoich klientów. Nic tak nie przekonuje klienta i nie budzi zaufania jak zadowolony klient. Warto to pokazać a najlepiej w świetle emocji oraz korzyści jakie dostarczyłeś klientowi. Dzięki takim opiniom potencjalny klient nabiera pewności i przekonania że jemu tez pomożesz i rozwiążesz jego problemy.

Referencje to bardzo istotny element budowania zaufania i naprawdę działają. Wiem, trudno je zdobyć i to z wielu powodów, nie zawsze zależnych od Ciebie, ale próbuj i umieszczaj. Jak to robić? Przeczytasz też tutaj.

Teraz czas na to by pokazać czym się wyróżniasz na tle innych, podobnych firm. Pytanie z perspektywy klienta brzmi:

Dlaczego Ty a nie Twoja konkurencja?

Dlaczego potencjalny klient ma postawić na Ciebie a nie na innych.
Znajdź te elementy które Cię wyróżniają. Napisz co robisz lepiej, może szybciej, skuteczniej i daj na to dowody. Spróbuj wpłynąć na emocje. Przy czym mam tutaj na myśli emocje jakie towarzyszą potencjanym klientom w kontekście oferty. Czyli podkreślaj że:

  • zdejmiesz z nich jakiś problem,
  • dasz im dodatkowe cenne godziny,
  • komfort bezpieczeństwa,
  • zmniejszysz ich stres,
  • odciążysz ich w czymś,
  • pomożesz coś rozwinąć, poprawić

Pokaż korzystne skutki wybrania Twojej oferty.
Pokaż też, że nie jesteś taki sam jak większość, pokaż swoją wyjątkowość i oryginalność, ale nie kontrowersyjność. Ta cecha w biznesie raczej nie pomaga, no chyba że jesteś …celebrytą lub Twoja działalność ma właśnie polegać na szokowaniu ?

PAMIETAJ, nie oceniaj w tym miejscu swojej konkurencji, a już na pewno nie pisz o niej źle. Nie trać też czasu na bezpośrednie porównywanie się z konkurencją. Skup się na swoich zaletach i swoich wyróżnikach.

Postaw kropkę nad „i”

Skoro tyle było mowy o naturalności i ludzkich aspektach relacji to warto napisać 2-3 zdania o sobie lub o zespole prywatnie. Oczywiście mam na myśli zainteresowania, aktywności a nie życie prywatne czy np. rodzinę.

Może coś razem z zespołem robicie „po robocie”. Napisz kilka zdań o tym, to zawsze ociepla wizerunek i może pomóc w relacjach. Nie szukaj na siłę tutaj wyróżników w postaci nietypowych zainteresowań, wręcz przeciwnie pokaż że jesteś taki sam jak inni a Twój zespół po godzinach robi podobne rzeczy jak Twoi potencjalni klienci.
Możesz napisać ogólnie o firmie i ludziach, lub możecie wspomnieć o tym przy sylwetkach ludzi, jeśli pokazujesz zespół np. w kontekście kompetencji i relacji, o czym pisałem wyżej.

Kolejny ważny element Twojego wizerunku to wszelkiego rodzaju aktywności oraz zaangażowanie społeczne Twojej firmy. Jeśli pomagasz innym, robisz coś np. dla lokalnej społeczności, firma posiada wypracowaną politykę społecznej odpowiedzialności czyli CSR to pokaż to. Wiem, nie każdy chce się afiszować ale warto o tym wspomnieć chociażby po to żeby w ten sposób pozyskać partnerów do współpracy w takiej działalności lub po prostu więcej środków dzięki temu że ktoś wybierze Twoją ofertę a nie konkurencji.

Jak już pokażesz się klientowi, przekonasz go do siebie to nie …zostawiaj go samemu sobie.

Zakończ tą sekcję konkretną propozycją działania np. w postaci zaproszenia do kontaktu, przejścia do oferty, skorzystania z demo, audytu, testów.
NIGDY nie zostawiaj klienta bez podpowiedzi i sugestii kolejnego kroku.
ZAWSZE pomagaj mu w kolejnym kroku czyli jeśli jest to zaproszenie do kontaktu to niech ma od razu pod ręką formularz kontaktowy oraz telefon lub link do sekcji kontaktów. Jeśli proponujesz testy to znów; formularz, lub kontakt bezpośrednio do kompetentnej i przygotowanej osoby.

Piszesz nie tylko dla ludzi.

Skupiłem się na treściach, emocjach oraz wartościach, ale nie zapomnij że sekcja „O nas” to kolejny element pozycjonowania Twojej firmy i Twojej strony w sieci.

PAMIĘTAJ o słowach kluczowych, a raczej o całych frazach, które sprawią że „wbijesz” się w potrzeby potencjalnych klientów. Pomyśl, czego potencjalny klient będzie szukał, jakie problemy możesz rozwiązać i takie frazy umieść również w tej sekcji.

REASUMUJĄC
Sekcja „O FIRMIE” powinna pokazać Twoją firmę oraz jej zalety i przewagę nad konkurencją. To ważny element Twojej strategii budowy wizerunku. Powinna budować Twoją wiarygodność, przekonywać potencjalnych klientów do Twojej oferty, pomagać klientom poznać Twoją organizację i upewnić się że Ty to właściwy wybór.

Postaw na konkrety i autentyczność, postaraj się wyróżnić. Nie przesadzaj z ilością informacji i treści. Pokaż siebie, firmę i ludzi wykorzystując prawdziwe zdjęcia, filmy. Zaś historię, atuty i wyróżniki spróbuj pokazać np. za pomocą infografiki. Pamiętaj o ludzich i ich emocjach, ale nie zapominaj o algorytmach wyszukiwarek. Jednym zdaniem; konkretnie i naturalnie, ale na temat i z odrobiną ludzkich emocji.

I jeszcze na koniec dwie wiadomości: dobra i jeszcze …lepsza ?
Gorsza wiadomość to taka że MUSISZ co jakiś czas zaglądać na tą stronę i ją aktualizować. Uzupełniać treści, aktualizować je no i rozwijać i doskonalić. Skoro mowa o doskonaleniu to warto przyglądać się analityce tej sekcji, sprawdzać np. czy czytelnicy nie uciekają po kilku sekundach. Jeśli tak się dzieje, to znaczy że treści są do poprawy, a być może tylko pierwsze zdania. Warto sprawdzać które słowa kluczowe „przyciągają” na tą stronę. Innymi słowy monitorować i poprawiać.

Ta druga wiadomość – lepsza- to taka, że dobrze napisana strona „O Firmie” naprawdę działa i przynosi dużo korzyści zarówno wizerunkowych jak i bardziej wymiernych w postaci nowych zainteresowanych i  przekonanych do oferty klientów. Sam się o tym przekonałem na własnej skórze, kiedy zmieniłem swój opis, na bardziej „personalny” i konkretny szybko zauważyłem że współczynnik pozostania na tej stronie zmienił się z ułamków sekundy do kilkunastu sekund średnio. Widzę też po zapytaniach, że są one bliższe mojej ofercie i od ludzi o podobnych pogladach na biznes i nie tylko.

Zapraszam do kontaktu

Masz pytania dotyczące marketingu B2B? Zobaczmy czy mogę Ci pomóc.